روشهای ضدعفونی آب

ضدعفونی کردن آب یکی از فرایندهای مهم تصفیه آب خصوصا در تصفیه آب شرب است. براي ضدعفونی آب روشهاي مختلفي وجود دارد که مهمترین آنها کلرزنی ، تزریق ازون و لامپ UV است.

 

کلرزنی

يکي از قديمي‌ترين و عمومي‌ترين شيوه هاي گندزدايی آب در جهان، استفاده از روش کلرزنی مي‌باشد. از دلايل عمده استفاده از آن مي توان به موارد زیر اشاره نمود :

– مؤثر بودن در غلظت پائين

– ارزان و در دسترس بودن

– نيز داشتن باقيمانده در آب پس از عمل گند زدایی

 

اهداف کلرزنی

كلرزنی آب خام عبارت است از سالم ‌سازي آب ورودي به تأسيسات جهت رسیدن به اهداف زیر :

– اكسيداسيون و حذف نسبي آلاينده‌هاي آلي مولد بو و طعم نامطلوب

– حذف نسبي آلاينده‌هاي معدني مولد رنگ مانند آهن، منگنز، فلزات سنگين و ته‌نشيني آنها در مرحله زلال‌سازی

– جلوگيري از رشد بعدي ميكروارگانيسم‌ها و گياهان آبي در تأسيسات تصفيه ‌خانه

 

لزوم استفاده از سیستم کلرزنی قبل از دستگاه تصفیه آب صنعتی

آب های تصفیه نشده دارای مقداری آلودگی میکروبی می باشند و این آلاینده ها توسط سیستم های پیش تصفیه حذف نمی گردند. لذا لازم است که آب خام قبل از ورود به دستگاه تصفیه آب و دستگاه آب شیرین کن (دستگاه اسمز معکوس RO ) ضد عفونی شوند. در صورتی که بار آلودگی به سطح فیلتر شنی برسد، در آنجا به شدت تکثیر می شود. اگر این آلودگی به ممبران RO برسد غشا را به عنوان منبع غذائی مصرف کرده و باعث نابودی آن می شود.

گرفتگی میکروبی یکی از شایع ترین گرفتگی ممبران  و غشاهای پلی آمید می باشد . لازم بذكر است كلرزني آب خام بايد در حدي انجام شود كه در آب خروجي از فيلترها، مقدار كلر آزاد باقيمانده در حدود 0.2 تا 0.3 ميليگرم بر ليتر باشد.

کلر زنی و ضدعفونی کننده ها

تزریق ازن

تشكيل تركيبات آلي كلرينه و ساير تركيبات تري هالومتان در اثر گندزدايی با كلر عوارض نامطلوبي به همراه دارد. لذا استفاده از گندزدا هاي جديد روز به روز گسترش بیشتری مي يابد. با توجه به خواص ویژه ازن ، استفاده از ازن برای ضدعفونی در تصفیه آب شرب بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

ازن چیست ؟

گاز ازن O3 يكي از قوي‌ترين اكسيد كننده هاي موجود در طبيعت به شمار مي‌رود. اوزن عامل ضد ميكروبی با طيف گسترده و قوي بوده كه مي‌تواند باكتری ها ، قارچ‌ها ، ويروس‌ها ، جلبک‌ها ، کپک‌ها و … را در زمان كوتاهي بطور كامل از بين ببرد.

مکانیسم اثر گاز ازن

گاز اوزون با تخريب سلول ميكرو ارگانيزم‌ها آنها را از بين می برد. در این فرایند ازن ديواره سلولي ميكرو ارگانيزم‌ها را شكسته و سيتو پلاسم باكتري را حل مي‌كند؛ از اين نظر با مكانيسم عمل كلر در فرايند گند زدایی کاملا متفاوت است. قدرت گندزدایی ازن 25 برابر كلر و سایر گندزداها است. در نتیجه زمان كمتري جهت تكميل فرايند گند زدایی نياز مي باشد. بررسي ها همچنين بيانگر توانائي بيشتر اوزون در از بين بردن ويروسها در مقايسه با كلر مي باشد. همچنين بعلت اينكه از مادة اوليه اكسيژن توليد شده و در هنگام تخريب به اكسيژن تبديل مي‌شود، اثرات مخرب زيست محيطي هم ندارد.

ویژگی های ازن

حلاليت ازن در آب 12 مرتبه كمتر از حلاليت كلر بوده و محلول آبي آن نيز ناپايدار مي باشد. باتوجه به ناپايداری گاز ازن، بايد درمحل مصرف و زمان مصرف توليد شود و نميتوان آنرا مثل كلر ذخيره نمود. سيستم تزریق اوزون بعنوان ضدعفونی کننده انواع آب‌ شیرین کن صنعتی و دریایی در صنایع مختلف کاربرد دارد. از جمله  داروسازی، صنايع غذايي، صنعت بسته بندی آب، آب‌هاي فرآيندی، تصفيه پساب‌های صنعتی و استخر شنا.