تعمیر و نگهداری دستگاه تصفیه آب صنعتی

 

 

CIP دستگاه تصفیه آب صنعتی RO

CIP مخفف کلمه Clean In Place  است که یک روش تمیز کردن تجهیزات بدون تغییر موقعیت آنهاست. این روش نه تنها می تواند تجهیزات را تمیز کند ، بلکه رشد میکروارگانیسم ها را نیز کنترل می کند. بنابراین به طور گسترده در صنایع تولید مکانیزه مواد غذایی و آشامیدنی ، مانند نوشیدنی ، لبنیات ، آب میوه ، مربا و غیره استفاده می شود.

خدمات سرویس CIP دستگاه تصفیه آب صنعتی شامل تعویض ممبران ، شستشوی ممبران RO و تزریق مواد شیمیایی است. آنتی اسکالانت ، کربن فعال، کلر، متابی سولفیت سدیم SMBS ، اسید و قلیا و رزین تبادل یونی  از جمله مواد شیمیایی هستند که در سرویس ها استفاده می شوند. استفاده از مواد شیمیایی نامرغوب باعث افت عملکرد دستگاه RO و گاه خرابی دستگاه می گردد. گاهی حتی استفاده مواد شیمیایی بدون رعایت مقدار توصیه شده باعث وارد شدن صدمات جبران ناپذیر به دستگاه آب شیرین کن می شود. در نتیجه توصیه می شود از کیفیت مواد شیمیایی مورد استفاده خود اطمینان حاصل کنید.

 

مزایای انجام سرویس CIP دستگاه آب شیرین کن صنعتی

در سرویس CIP دستگاه تصفیه آب RO ، با انجام شستشوی اسیدی و شستشوی قلیایی، کلوئیدهای ماکرومولکولی، میکروارگانیسم ها، مواد آلی، مواد معدنی و سایر رسوبات حذف می شوند. این مواد و ذرات در طولانی مدت روی سطح غشای ممبران RO رسوب می کنند و عملکرد طبیعی دستگاه را مختل می کنند. انجام CIP عمر دستگاه تصفیه آب صنعتی RO و عمر مفید ممبران را افزایش می دهد. به طور کلی ، هنگامی که میزان تولید آب یا میزان نمک زدایی سیستم RO به مقدار قابل توجهی کاهش می یابد ، لازم است سرویس CIP دستگاه آب شیرین کن انجام شود.

 

ضرورت انجام CIP آب شیرین کن

هر دستگاه آب شیرین کن نیاز به نگهداری و انجام سرویس های دوره ای دارد. انجام بموقع و طبق برنامه سرویس های مذکور باعث افزایش طول عمر دستگاه می گردد. همچنین نگهداری اصولی باعث کاهش هزینه های جانبی و کیفیت بالاتر آب تولید شده خواهد شد. تعمیر و نگهداری دستگاه تصفیه آب صنعتی و آب شیرین کن بایستی توسط اکیپ متخصص انجام گردد. انجام این موارد توسط افراد غیر متخصص می تواند آسیب های جدی به دستگاه وارد کند.

 

نحوه انجام CIP دستگاه تصفیه آب RO

برای انجام CIP دستگاه RO باید دستگاه در حالت سرویس قرار گیرد. سپس تکنسین CIP  ابتدا شستشوی قلیایی ممبران و سپس شستشوی اسیدی ممبران RO را با محلول های رقیق شده در دمای معین انجام می دهد. این شستشو و رسوب زدایی شامل غشای ممبران و سایر قسمتهایی که رسوب در آنها ایجاد شده می شود. مخزن CIP در دستگاه RO برای شستشوی دستگاه استفاده می شود. برای این منظور مواد شستشوی ممبران شامل اسید و قلیا در داخل مخزن تزریق می شوند و به غلظت مناسب میرسند.

شستشوی ممبران و قطعات دستگاه RO حتما باید با غلظت مناسب اسید و قلیا انجام شود. همچنین دمای مناسب آب باید رعایت گردد. عدم رعایت موارد فوق باعث آسیب جدی به دستگاه و قطعات آن می گردد. از اینرو سرویس CIP دستگاه اسمز معکوس RO باید توسط تکنسین باتجربه RO انجام شود.

در انجام سرویس دستگاه آب شیرین کن صنعتی در صورت نیاز تعویض ممبران RO انجام می گردد. همچنین فشار، دما و PH آب کنترل می گردد و در صورت نیاز اسید و قلیای مناسب تزریق می گردد. مخازن آنتی اسکالانت ، کلر، رزین تبادل یونی و کربن فعال شارژ می شود. در انتها آب خروجی دستگاه از لحاظ دبی و TDS خروجی نهایی کنترل و اندازه گیری می گردد.

توجه: در حین تهیه محلول تمیز کننده اسیدی و محلول تمیز کننده قلیایی باید کارهای حفاظتی شخصی انجام شود. توصیه می شود از عینک محافظ ، دستکش لاستیکی و لباس محافظ استفاده شود.

تعمیرات دستگاه تصفیه آب صنعتی RO

در برخی موارد به علت تغییر مشخصات آب ورودی یا فرسودگی تجهیزات دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس یا دلایل دیگر، انجام CIP به تنهایی مشکل آبدهی دستگاه تصفیه آب RO را حل نمی کند. در این صورت ابتدا باید عیب یابی دستگاه تصفیه آب RO توسط کارشناس انجام شود. این عملیات با بازدید کارشناس و آزمایش نمونه آب خام و بررسی عوامل خرابی دستگاه آب شیرین کن، بررسی نحوه انجام سرویس های دوره ای و مواد شیمیایی مصرفی انجام می گردد.

پس از عیب یابی دستگاه تصفیه آب صنعتی، با سنجش کارایی قطعات سیستم در نرم افزار، راه حل مناسب و اقتصادی ارایه می گردد. در مرحله بعد تعمیر دستگاه تصفیه آب صنعتی RO با جایگزینی قطعات فرسوده و سرویس های لازم انجام می گردد. بدیهی است با توجه به تخصصی بودن تعمیر دستگاه آب شیرین کن صنعتی، این کار باید توسط پرسنل مجرب انجام گیرد.

 

اورهال دستگاه تصفیه آب صنعتی

اورهال Overhaul به معنی تعمیرات اساسی هر دستگاه یا سیستم است. برای اورهال دستگاه تصفیه آب صنعتی RO باید ابتدا بازدید از نحوه کارکرد دستگاه و چک کردن فاکتورهای آب ورودی، خروجی انجام گردد. کلیه قطعات مورد بازدید و بررسی قرار می گیرند. در صورت نیاز، شستشوی ممبران، تعویض ممبران، سرویس پمپ ها و… انجام می گردد. انجام اورهال انواع دستگاه های آب شیرین کن و سیستم های رزینی توسط پرسنل مجرب انجام می گردد.

 

افزایش ظرفیت دستگاه تصفیه آب RO

در مواردی با توجه به نیاز بهره بردار نیاز به افزایش ظرفیت دستگاه تصفیه آب RO وجود دارد. افزایش ظرفیت دستگاه RO با توجه به ظرفیت قطعات شامل پمپ ها و ممبرین ها تا حدی قابل انجام است. اما به دلیل محدودیت در انجام ارتقای دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس بهتر آن است که در ابتدای خرید دستگاه تصفیه آب RO پیش بینی آینده برای ظرفیت بیشتر دستگاه آب شیرین کن مد نظر قرار گیرد. به عنوان مثال با پیش بینی افزایش نیاز در چند سال آینده به جای خرید دستگاه تصفیه آب RO به ظرفیت 5 متر مکعب در شبانه روز، دستگاه تصفیه آب صنعتی به ظرفیت 10 یا 15 متر مکعب در شبانه روز سفارش و خریداری شود که هزینه ای در حدود 10 تا 30 درصد بالاتر از قیمت دستگاه تصفیه آب RO به ظرفیت 5 متر مکعب در شبانه روز در بر دارد.

 

مشاوره و خدمات تخصصی دستگاه تصفیه آب صنعتی

شرکت زلال پایاب با داشتن اکیپ متخصص آماده ارایه خدمات تعمیر و نگهداری دستگاه آب شیرین کن می باشد. همچنین مشاوره و کارشناسی تخصصی دستگاه های تصفیه آب صنعتی و آب شیرین کن جهت بهبود عملکرد و عیب یابی و ارتقای سیستمها توسط بهترین کارشناسان صنعت تصفیه آب کشور به صنایع مختلف ارایه می گردد.این شرکت با سالها تجربه در صنعت تصفیه آب آماده ارایه خدمات برای صنایع گوناگون در کلیه نقاط کشور می باشد.

مشاوره تخصصی رسوب زدایی بویلر ها و برج خنک کن و چیلرها به صورت دایمی به کارخانجات ارایه می گردد. ارایه راهکارهای جلوگیری از تشکیل رسوب در دیگ بخار ( بویلر) و کولینگ تاور با بررسی موردی و تحلیل آزمایشگاهی نمونه رسوبات انجام می گردد.