رسوبات سیستم های حرارتی و برودتی

سیستم های حرارتی و برودتی که در آنها از آب برای انتقال انرژی استفاده میشود همواره در معرض رسوب املاح هستند. تجهیزات حرارتی به خاطر دمای بالای آب بیشتر در معرض رسوب املاح و گرفتگی لوله ها و هستند. این مشکل درتجهیزاتی مانند بویلر، دیگ بخار نیروگاه ها و کارخانجات و موتورخانه ساختمانها به وفور وجود دارد.

رسوب لوله ها با کاهش قطر موثر لوله ها باعث ایجاد فشار غیرعادی در این سیستمها میگردد. مواد به جا مانده از رسوب ها در شرایط گرمای بالا مستعد ترکیب و ایجاد حالت اسیدی یا بازی مخرب می گردند. این شرایط در درازمدت باعث خوردگی شدید در لوله ها و تجهیزات دیگ بخار یا بویلر میشوند.

تجهیزات برودتی مانند برج خنک کن ( کولینگ تاور ) و چیلر و… نیز در معرض این آسیب ها هستند. آب سخت در لوله ها، جداره ها و کلیه قسمتها رسوب کرده و عملکرد سیستم را مختل میکند. با توجه به هزینه بالای این تجهیزات، حفاظت این دستگاهها از آسیب، لازم و ضروری میباشد.

 

سختی آب

دلیل ایجاد رسوب در تجهیزات صنعتی وجود ترکیبات حاوی کلسیم و منیزیم در آب است که به آن سختی آب گفته میشود. سختی آب بر دو نوع است :

  • سختی کربناتی : این نوع سختی را کربنات ها و بیکربنات های منیزیوم و کلسیم ایجاد می کنند.
  • سختی غیر کربناتی : عامل ایجاد این نوع سختی، سولفاتها و کلرورهای منیزیوم و کلسیم هستند.

سختی غیر کربناتی خاصیت خورندگی شدید دارد و رسوب آن بسیار سخت تر از نوع اول است. خطر این املاح برای سیستم های حرارتی و برودتی خیلی بیشتر است.

 

رسوب زدایی

راه حل هایی که برای رفع مشکل رسوب وجود دارد شامل رسوب زدایی بویلر توسط مواد شیمیایی یا روشهای دیگر، موقت هستند. این روش ها علت اصلی بروز مشکل رسوب املاح در بویلر را برطرف نمی کنند. با گذشت زمان دوباره رسوب به وجود می آید و تکرار این وضعیت آسیبهای جبران ناپذیری به سیستمها وارد می آورد.

 

استفاده از سختی گیر برای حذف سختی آب

سختی گیر می تواند راه حل خوبی برای مشکل رسوب املاح در دیگ بخار و سایر سیستم های حرارتی باشد. سختی گیر اکثر املاح رسوب شونده در آب را حذف میکند. در شرایط متعارف با TDS آب زیر 700ppm معمولا مشکل با بکار گیری سختی گیر رزینی  Water Softener  برطرف میشود و مقرون بصرفه هم هست. سختی گیر رزینی با سیستم تبادل یونی باعث حذف سختی آب می گردد.

اما برای TDS بالاتر از 700ppm  و یا وجود املاح دیگر به مقدار زیاد در آب، استفاده از سختی گیر رزینی بکار نمی آید. در این حالت باید با آنالیز کامل آب توسط آزمایشگاه و تحلیل نتایج از روشهای دیگر بهره برد. یکی از بهترین روشهای ممکن برای حل این مشکل، استفاده از دستگاه تصفیه آب صنعتی RO برای تصفیه آب بویلر و سایر تجهیزات حرارتی و برودتی است.

حذف سختی آب با دستگاه تصفیه آب RO

برای حذف سختی شدید آب و یا وجود املاحی که با سختی گیر از بین نمی روند حتما باید ابتدا آب آزمایش شود. در این آزمایش کلیه املاح معدنی و فلزی مورد سنجش قرار می گیرند. با تفسیر نتایج حاصل از آنالیز آب در آزمایشگاه تخصصی آب، پروسس تصفیه آب تعیین می گردد. طراحی فرایند و تجهیزات دستگاه تصفیه آب RO برای بویلر و برج خنک کن و..در این موارد به شکل خاص برای حذف املاح مذکور انجام می گردد.

با حذف کامل املاح توسط دستگاه تصفیه آب صنعتی ، آب خالص و بدون املاح برای استفاده در سیستم ها در دسترس خواهد بود. با این روش میتوان کاملا اطمینان داشت که هیچ املاحی در آب موجود نیست که دستگاهها را به خطر اندازد. شرکت زلال پایاب با سالها تجربه در صنعت تصفیه آب آماده ارایه مشاوره تخصصی تصفیه آب صنعتی به صنایع گوناگون است. برای مشاوره درباره سیستم های صنعتی خود و راه اندازی سیستم تصفیه در موارد زیر با کارشناسان ما تماس بگیرید.

  • تصفیه آب بویلر
  • تصفیه آب دیگ بخار
  • تصفیه آب برای نیروگاه
  • تصفیه آب موتورخانه
  • تصفیه آب برج خنک کن (کولینگ تاور)
  • تصفیه آب برای تهویه مطبوع
  • تصفیه آب چیلر

سایر کاربردهای دستگاه تصفیه آب صنعتی

بخش کشاورزی و دامی

تصفیه آب دامداری

گلخانه ها، مرغداری و دامداری

صنایع پتروشیمی

صنایع و کارخانجات

تصفیه آب cooling و blow down ، آب DM برای خنک کاری

تأمین آب دمین

تهیه آب فوق خالص

صنایع دارویی و آرایشی و بهداشتی

شیرین سازی آب دریا

شیرین سازی آب دریا

(آب شیرین کن دریایی)

تأمین آب آشامیدنی

تصفیه آب آشامیدنی

تصفیه آب شرب