تصفیه آب کشاورزی

با توجه به اینکه حدود 80 درصد منابع آب زیرزمینی صرف صنعت کشاورزی میشود. در دهه های اخیر با کاهش منابع زیرزمینی و کمبود آب، آب چاه ها در بسیاری مناطق، شور و غیر قابل استفاده شده است. افزایش غلظت املاح چاه ها یا به اصطلاح شور شدن آب چاه خطر آلودگی خاک را نیز به دنبال دارد. آلودگی خاک در اثر تجمع املاح، میتواند حاصلخیزی خاک را از بین ببرد.

 

ضرورت آزمایش آب و خاک کشاورزی

از طرفی با پیشرفت تکنولوژی صنعت کشاورزی نیز متحول شده است. اصلاح بذر، سیستم های آبیاری و دفع آفات و.. به بهبود کیفیت محصولات کمک فراوانی کرده اند. امروزه برای نتیجه گیری مناسب قبل از شروع کاشت هر نوع بذر یا نهال املاح موجد در خاک توسط آزمایشگاه بررسی میشود. زیرا هر نوع محصول نیاز به املاح خاصی دارد که بدون آنها رشد گیاه و کیفیت و کمیت محصول اقتصادی نخواهد بود.

به عنوان مثال کاشت پسته در هر خاکی جواب نمیدهد و لازمه آن وجود املاح خاصی در آب و خاک است. در مقابل وجود سرب در خاک برای سلامت محصول بسیار خطرناک است. از اینرو آزمایش آب و خاک برای نتیجه گیری مناسب از سرمایه گذاری در کشاورزی ضروری است.

 

مزایای تصفیه آب برای کشاورزی

با مطالعه و اثبات نقش کیفیت آب در کمیت و کیفیت محصولات، استفاده از آب تصفیه شده در کشاورزی افزایش چشمگیری داشته است. با استفاده از آب تصفیه شده میتوان اولا از حذف املاح مضر از جمله فلزات سنگین اطمینان داشت. دوم اینکه املاح زیاد موجود در آب، خاک را آلوده نخواهد کرد. سوم اینکه با خالص سازی آب و سپس افزودن املاح لازم برای رشد گیاهان میتوان از برداشت محصول خوب مطمئن شد.از دیگر مزایای استفاده از تصفیه آب در کشاورزی میتوان به عدم ایجاد رسوب در تجهیزات آبیاری قطره ای اشاره کرد. همچنین افزودن مواد مغذی و کود ها به آب با تعبیه مخازنی در خروجی دستگاه تصفیه آب کشاورزی امکان پذیر است.

در بسیاری مزارع و مجتمع های کشت و صنعت، در کنار کشاورزی فعالیت های دیگری نیز نظیر دامداری، مرغداری، فراوری اولیه و بسته بندی و.. انجام میشوند. در این مجموعه ها استفاده از تصفیه آب صنعتی RO علاوه بر کشاورزی میتواند برای تامین اهداف زیر به کار رود.

  • تصفیه آب دامداری و گاوداری
  • تصفیه آب برای مرغداری
  • تصفیه آب برای پرورش ماهی
  • تصفیه آب برای پرورش طیور
  • تصفیه آب شرب

 

استفاده از آب دریا برای کشاورزی

برای تامین آب کشاورزی و گلخانه ها از شیرین کردن آب دریا نیز میتوان استفاده کرد. در ایران در استانهای جنوبی از جمله هرمزگان، بوشهر، خوزستان و سیستان و بلوچستان (در حاشیه دریای عمان) از دستگاه آب شیرین کن برای کشاورزی استفاده میشود. آب شیرین کن کشاورزی دارای تجهیزات دریایی است که در بخش آب شیرین کن دریایی شرح داده شده است. دستگاه آب شیرین کن کشاورزی در ظرفیت های مختلف از ظرفیت 5 متر مکعب در شبانه روز (5000 لیتر) تا چند هزار متر مکعب در شبانه روز قابل سفارش است.

 

قیمت دستگاه تصفیه آب کشاورزی

قیمت دستگاه تصفیه آب کشاورزی تابع ظرفیت و تجهیزاتی است که در آنها بکار میرود. دستگاه تصفیه آب RO با توجه به آنالیز آب خام و ظرفیت به صورت سفارشی طراحی و ساخته میشود. طراحی دستگاه بایستی توسط مهندسین Process تصفیه آب و توسط نرم افزارهای بروز انجام شود. طراحی نادرست باعث عدم کارایی، کاهش عمر دستگاه و نیز افزایش هزینه مواد شیمیایی، برق مصرفی و سرویس و… میگردد.

 

ضمانت دستگاه تصفیه آب کشاورزی

برای مقایسه قیمت دستگاه تصفیه آب باید به طراحی درست دستگاه، برند تجهیزات دستگاه و ضمانت آن توجه کرد. کلیه دستگاه های تصفیه آب صنعتی تولیدی شرکت زلال پایاب دارای یک سال ضمانت و 10 سال خدمات پس از فروش هستند.

تصفیه_آب_کشاورزی

تصفیه آب گلخانه

امروزه کشت محصولات گلخانه ای در سراسر دنیا افزایش قابل توجهی داشته است. تفاوت عمده کشت گلخانه ای با کشت در مزارع به کنترل شده بودن عوامل رشد گیاهان است. عوامل اصلی نور، گرما، آب و خاک در کشت گلخانه ای تحت نظارت هستند. برای تامین مقدار لازم هر کدام از عوامل فوق برنامه ریزی میشود. برای برداشت محصول بهتر، استفاده از تجهیزات نگهداری گیاهان در شرایط مطلوب ضروری است.

 

لزوم استفاده از تصفیه آب برای گلخانه

یکی از مهمترین نیازهای گلخانه، دسترسی به آب با کیفیت است. آب، منبع طبیعی افزایش املاح مورد نیاز گیاهان به خاک است. اما در صورت برداشت از منابع آلوده میتواند منبع آلودگی آنها نیز باشد. این آلودگی تنها وجود عناصر مضر نیست بلکه املاح بیش از حد موجود در آب نیز برای رشد گیاهان مضر است. از اینرو تصفیه آب برای نتیجه گیری بهتر ضروری است.

 

فواید تصفیه آب گلخانه ای

همانند تصفیه آب برای کشاورزی، در کشت گلخانه ای نیز با تصفیه آب به اهداف زیر میتوان دست یافت:

  • جلوگیری از ورود املاح مضر به خاک از جمله فلزات سنگین مانند سرب
  • جلوگیری از تجمع املاح اضافی در خاک
  • امکان افزودن املاح مورد نیاز گیاهان به صورت کنترل شده قبل از خروجی دستگاه

دستگاه تصفیه آب گلخانه اغلب با سیستم اسمز معکوس RO طراحی میشود. دستگاه تصفیه آب RO گلخانه در صورت استفاده از آب رودخانه معمولا دارای سیستم پیش تصفیه است. در تصفیه آب چاه سیستم پیش تصفیه کمتر مورد نیاز خواهد بود. تجهیزات دستگاه تصفیه آب گلخانه مشابه دستگاه تصفیه آب صنعتی است.

 

ظرفیت دستگاه تصفیه آب گلخانه

ظرفیت دستگاه تصفیه آب RO برای گلخانه بسته به مقدار نیاز قابل سفارش است. از آنجا که در گلخانه ها معمولا از سیستم آبیاری نوین استفاده میشود ظرفیت مورد نیاز آب کاملا قابل محاسبه است.

 

قیمت دستگاه تصفیه آب برای گلخانه

قیمت دستگاه تصفیه آب گلخانه با توجه به ظرفیت مورد نیاز در شبانه روز و TDS یا EC آب چاه متفاوت است. البته این هزینه با توجه به نتیجه چشمگیر آن در رشد محصولات کاملا اقتصادی است. برای مشاوره تخصصی و دریافت قیمت با کارشناسان ما تماس بگیرید.

سایر کاربردهای دستگاه تصفیه آب صنعتی

بخش کشاورزی و دامی

تصفیه آب کشاورزی و دامی

گلخانه ها، مرغداری و دامداری

صنایع پتروشیمی

صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی، فولادی

تصفیه آب cooling و blow down ، آب DM برای خنک کاری

تأمین آب دمین

تهیه آب دمین (آب مقطر)

تصفیه آب برای صنایع دارویی و آرایشی و بهداشتی

شیرین سازی آب دریا

شیرین سازی آب دریا (Sea water)

تصفیه آب برای مصارف صنعتی و خانگی

(آب شیرین کن دریایی)

تأمین آب آشامیدنی

تصفیه آب آشامیدنی

تصفیه آب شرب