ضدعفونی آب با اشعه فرابنفش UV

روشهای عمومی برای ضدعفونی آب عبارتند از کلرزنی ، تزریق گاز ازن (O3) و استفاده از تابش فرابنفش یا لامپ UV تصفیه آب. یکی از بهترین روشهای ضدعفونی آبهایی که دارای آلودگی های خطرناک و جدی میباشند استفاده از پرتو فرابنفش میباشد. معمولا از پرتو ماورای بنفش جهت میکروب زدایی بهتر آب در کنار روشهای دیگر تصفیه آب صنعتی مانند کلرزنی استفاده می کنند. اشعه UV داراي طول موج 250 تا 270 نانومتر است.

سیستم اولتراویولت UV

در این سیستم ها آب وارد محفظه اصلی دستگاه از جنس Stainless Steel می شود. آب مابین این محفظه و یک جداره داخلی از جنس کوارتز جریان می یابد. لامپ UV تصفیه آب درون محفظه کوارتز قرار دارد و در تماس با آب نیست. این ایده ال ترین حالت قرارگیری لامپ UV برای بیشترین تاثیر گذاری می باشد. تابش اشعه فرابنفش، باعث از بین رفتن آلودگی میکروبی آب درحال جریان در محفظه می گردد. عمر لامپ UV حدود 7500 ساعت می باشد. در این زمان UV lamp با تولید دوز بالای اشعه بطور کامل میکروارگانیسمها را ازبین می برد.

اجزای اصلی لامپ UV تصفیه آب

1 – لامپ

2 – استوانه شیشه ای

3 – محفظه فولادی یا آلومنیوم ضد زنگ

4 – آدابتور یا مبدل برق شهری به 4 ، 6 یا 8 ولت.

موارد کاربرد اشعه UV در تصفیه آب

سیستم تابش فرابنفش UV برای تصفیه آب شرب بهداشتی و استریل کردن آب کاربرد دارد. این سیستم در تصفیه آب کارخانه ها و صنایع غذایی و دارویی در انواع مدل های دستگاه تصفیه آب صنعتی به کار میرود. همچنین در دستگاه تصفیه آب نیمه صنعتی و آب شیرین کن از لامپ UV استفاده میشود. لامپ فرابنفش برای تصفیه آب چاه و تصفیه آب رودخانه جهت حذف آلودگی میکروبی آب مورد استفاده قرار می گیرد.

سیستم اولتراویولت (UV Lamp)

مزایای استفاده از لامپ UV در تصفیه آب

نیاز به لوله کشی و فضای اضافی ندارد.

بدون لوله کشی اضافی

دستگاه UV مستقیما در مسیر لوله آب نصب می شود و از این نظر نیاز به لوله کشی دستگاه تصفیه آب و فضای اضافی ندارد.

تأثیر ضدعفونی آنی دارد

ضدعفونی آنی آب

تأثیر ضدعفونی آنی دارد و pH آب تأثیر بر ضدعفونی ندارد. (UV در طیف pH=6-8.5 به کار می رود)

خواص فیزیکی و شیمیایی آب

حفظ خواص آب

اشعه فرابنفش خواص فیزیکی و شیمیایی آب را تغییر نمی دهد. از این نظر آب را به مواد شیمیایی آلوده نکرده و به صورت طبیعی حفظ میکند.

اشعه فرابنفش

حذف آلودگی میکروبی آب

 عوامل بیماری زایی که نسبت به گاز کلر مقاوم هستند را مانند legionella pneumophihia و pseudomonas aeroginose را نیز از بین می برد.