رزین سختی گیر کاتیونی پرولایت C100

 

رزین تبادل یونی پرولایت C100 پرمصرف ترین رزین تصفیه آب است. بیشترین استفاده آن از بین بردن سختی آب در دستگاه سختی گیر و یا دستگاه آب شیرین کن است. رزین ها در حالت کلی به سه دسته رزین کاتیونی، رزین آنیونی و میکس بد تقسیم میشوند. بسیاری از املاح محلول در آب به شکل یونیزه شده هستند. فرایند تبادل یونی Ion exchange با حذف یونهای موجود در آب به وسیله رزین انجام می شود.

 

فرایند تبادل یونی Ion Exchange

یونهای موجود در آب به دو شکل یونهای با بار منفی و یا بار مثبت وجود دارند. یونهای دارای بار منفی، آنیون و یونهای دارای بار مثبت، کاتیون نام دارند. در فرایند تصفیه تبادل یونی، املاح یونیزه شده کاتیونی و آنیونی جذب ساختار رزین می شوند. در مرحله بعد رزین برای عملکرد دوباره خود نیاز به فرایندی دارد که احیای رزین نام دارد. احیای رزین توسط محلول آب و نمک انجام می شود. این فرایند به شکل زمان بندی شده بصورت دستی، نیمه اتوماتیک یا تمام اتوماتیک انجام می گردد.

 

سختی آب

آب سخت آبی است که حاوی مقادیر زیاد املاح کلسیم و منیزیم می باشد. استفاده از آب سخت اثرات نامطلوبی در سیستم های حرارتی و برودتی به جا میگذارد. از جمله در چیلر، سیستم تهویه مطبوع و برج خنک کن باعث رسوب املاح و گرفتگی میگردد.همچنین باعث گرفتگی لوله ها و خرابی تجهیزات دیگ بخار، بویلر و موتورخانه می گردد. همچنین استفاده از آب سخت برای مصرف آشامیدن نیز در درازمدت باعث ناراحتی های کلیوی و گوارشی می گردد. از اینرو از بین بردن سختی آب در بسیاری مناطق برای تصفیه آب شرب ضروری است. سختی زدایی آب با استفاده از رزین سختی گیر آب بسیار معمول و بصرفه است.

 

رزین تبادل یونی کاتیونی C100

همانطور که عنوان شد رزین سختی گیر کاتیونی برای حذف سختی آب به کار می رود. از اینرو به آن رزین سختیگیر آب نیز گفته می شود. رزین تعویض یونی کاتیونی در ساختار خود شاخه های فعال سدیم دارد. در فرایند تبادل یونی، یونهای کلسیم و منیزیم جایگزین سدیم در ساختار رزین می شوند. پس از آن با گذشت مدتی رزین دیگر قابلیت جذب یونهای آب سخت را نخواهد داشت. این قابلیت جذب، ظرفیت تبادل یونی رزین نام دارد. برای بازگشت دوباره رزین به چرخه، احیا انجام می گیرد. با تزریق آب و نمک، یونهای سدیم دوباره در ساختار رزین تصفیه آب قرار میگیرند و سیکل تکرار میگردد.

 

رزین سختی گیر پرولایت C100

برند پرولایت Purolite معتبرترین برند رزین تبادل یونی تصفیه آب است. این برند انواع رزین کاتیونی، آنیونی و میکس بد را عرضه می کند. رزین تبادل یونی پرولایت C100 برای تبدیل آب سخت به آب نرم بسیار پرکاربرد است. دستگاه سختی گیر دارای مخزنی است که با رزین کاتیونی C100 پر می شود. این مخزن دارای شیر ورودی آب، خروجی آب نرم و همچنین ورودی آب ونمک و خروج دورریز است.

ظرفیت دستگاه سختی گیر بر اساس مقدار آب تصفیه شده مورد نیاز و TDS آب خام تعیین می گردد. ظرفیت سختی گیر رزینی بر اساس واحد گرین Grain سنجیده می شود. مقدار رزین سختی گیر C100 مورد نیاز دستگاه سختی گیر بر اساس محاسبه تعیین می گردد.

 

رزین کاتیونی C100e

رزین دیگری که در دسته رزین کاتیونی سختی گیر معمول است رزین پرولایت C100e می باشد. رزین C100 E دارای Food grade و رزین C100 دارای گرید صنعتی است.

 

قیمت رزین کاتیونی Purolite C100, C100e

با توجه به وارداتی بودن رزین تبادل یونی، قیمت آن بر اساس نرخ ارز متغیر است. برای دریافت قیمت رزین کاتیونی پرولایت C100  اصل انگلستان با ما تماس بگیرید. کارشناسان شرکت زلال پایاب آماده ارایه مشاوره تخصصی در زمینه انتخاب نوع رزین مناسب بر اساس آنالیز آب هستند.

همچنین انواع دیگر رزین تصفیه آب پرولایت Purolite انگلستان عرضه می گردد.

رزین آنیونی پرولایت Purolite A100 – A100plus

فروش رزین پرولایت آنیونی Purolite A200

فروش رزین آنیونی پرولایت Purolite A400

رزین میکس بد پرولایت Purolite MB400

رزین سختی گیر پرولایت

Purolite C100

Strong Acid Cation Resin
Sodium form

مشخصات فیزیکی و شیمیایی رزین Purolite C100
نوع رزین رزین کاتیونی اسیدی قوی
ساختار پلیمری پلی استایرن با شبکه های دی وینیل بنزن
شکل ظاهری  دانه های کروی شکل
گروه عملکردی  اسید سولفونیک
یون فعال  +Na
ظرفیت تبادل یونی 43.7 کیلوگرین بر فوت مکعب
حفظ رطوبت 44 تا 48 درصد
اندازه ذرات 300 تا 1200 میکرون
ذرات کوچکتر از 300 میکرون حداکثر 1 درصد
حداکثر ضریب یکنواختی 1.7
وزن مخصوص 1.29
وزن هر لیتر رزین 800 تا 840 گرم
حداکثر درجه حرارت 120 درجه سانتیگراد