فیلتر شنی

فیلتر شنی Sand Filter یا فیلتر تحت فشار شنی بطور معمول بعنوان اولین مرحله تصفیه آب در تصفیه آب صنعتی استفاده میشود. برای تصفیه آبهای گل آلود خصوصا تصفیه آب رودخانه استفاده از فیلتر شنی ضروری است. فیلترشنی جهت جداسازي ناخالصی هاي معلق موجود در آب (Suspended Solids) تا قطر 50 ميكرون یا به بیان ساده کاهش کدورت آب کاربرد دارد. در این صافی ها با عبور مایع از درون بستر ، مواد معلق و ذرات ریز در بین خلل و فرج بستر باقی می مانند و آب زلال خارج می گردد .

جنس بدنه فیلترهای شنی می تواند از کربن استیل با پوشش رنگ اپوكسي ، استنلس استیل و یا FRP باشد. اين فیلتر ها بصورت استوانه هاي تحت فشار طراحی میشوند. داخل ستونها بوسیله سیلیس، شن سیلیسی و یا آنتراسیت پر می گردد. معمولا يک لايه ذرات درشت روي نازل ها جهت جلوگيري از گرفتگي ریخته می شود. سپس يک لايه ذرات ريز بر روي آنها و ذرات درشت تررا در بالا می ریزند.

 

شستشوی فیلتر شنی

آب از قسمت فوقانی ستون وارد شده و پس از گذشتن از بستر فیلترشنی، از قسمت تحتانی خارج می گردد. در سيکل تصفيه، ذرات معلق در بستر فيلتراسيون رسوب نموده و بتدريج خلل و فرج بستر را پر مي کنند. بدين ترتيب با گذشت مدت زمان معيني از شروع بهره برداري بر حسب ميزان کدورت و مواد معلق آب ورودي، تدريجا افت فشار افزايش مي يابد. هنگاميکه افت فشار دو سر فيلترشنی در حدود 8/0 – 6/0 بار ثبت گردد، زمان آن رسيده است که فيلتر از حالت سرويس خارج شود. در این زمان با ورود جريان آب به صورت معکوس (بک واش Backwash) بسترها مورد شستشو قرار میگيرند. زمان شستشوی فیلتر شنی بستگي به ميزان کدورت آب ورودي دارد.

 

موارد استفاده فیلتر شنی

  • تصفيه آب رودخانه‌ با کدورت بالا پس از واحدهاي انعقاد (Coagulation)، لخته سازي ( Floccolation) و ته نشيني (Sedimentation) جهت تهيه آب شرب بهداشتي و صنعتي
  • جهت تصفيه آب استخر براي جلوگيري از كدر شدن آب و زلال سازي آن
  • تصفيه نهايي فاضلاب صنعتي و انساني
  • تصفيه آب برج خنك كن (کولینگ تاور) از مواد معلق نفوذي از هوا به آب، مانند گرد و خاك

 

تصفیه آب کدر رودخانه

در صورتی که گل آلودگی آب زیاد باشد برای تصفیه آب رودخانه باید از فرایندهای دیگری نیز استفاده کرد. در این موارد باید قبل از سند فیلتر از واحدهاي انعقاد Coagulation، لخته سازی   Floccolation و ته نشينی Sedimentation  و زلال سازی استفاده کرد. از تصفیه آب رودخانه برای تصفیه آب شرب، تولید آب معدنی و مصارف صنعتی میتوان استفاده کرد.

فروش فیلتر شنی

كاربردهای فيلتر شنی

تصفيه آب برج خنك كن

تصفيه آب برج خنك كن

تصفيه آب cooling tower از مواد معلق نفوذي از هوا به آب، مانند گرد و خاك

تصفيه نهايي فاضلابهاي صنعتي و انساني

تصفيه نهايي فاضلاب

تصفیه فاضلاب صنعتی و انسانی
تصفيه آب استخر

تصفيه آب استخر

براي جلوگيري از كدر شدن آب و زلال سازي آن

تصفيه آب رودخانه‌هاي با كدورت بالا

تصفيه آب رودخانه‌

پس از واحدهاي انعقاد، لخته سازی و ته نشينی جهت تهيه آب شرب بهداشتی