فرایند اسمز

فرایند اسمز یک فرایند طبیعی است که در غشاهای نیمه تراوا اتفاق می افتد و طی آن آب از جائی که غلظت نمک بیشتری دارد به سمتی که در آن غلظت کمتر است، جریان می بابد.غشا به آب و تعدادی از یون ها اجازه عبور می دهد، در حالی که مواد جامد محلول اجازه عبور نخواهند داشت.

 

فرایند اسمز معکوس RO

فرایند اسمز معکوس Reverse Osmosis فرایندی عکس اسمز می باشد.  در این فرایند فشاری بیشتر از فشار اسمزی به سمتی که غلظت مواد جامد در آن بیشتر است وارد می شود. این فشار، آب را مجبور می کند در خلاف جهت اسمزی در داخل غشا حرکت کند. سيستم اسمز معکوس بطور عمده قادر به حذف 99% تمامي املاح محلول موجود در آب (TDS) و 97-95% ترکيبات آلي محلول و بيش از 98% مواد کلوئیدی و پارامترهای بیولوژیکی در آب مي باشد.

 

مزایای سیستم اسمز معکوس در مقایسه با سیستم های دیگر

با توجه به قابليت بالاي دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس در مقايسه با ساير روشهاي تصفيه آب ، امروزه از دستگاه تصفیه آب صنعتی بطور گسترده اي در صنعت استفاده می گردد. با اینکه تکنولوژی های نوینی در صنعت تصفیه آب در دنیا وجود دارد اما از لحاظ اقتصادی، تکنولوژی اسمز معکوس برای صنایع بسیار مقرون به صرفه است. هزینه اولیه و نیز هزینه نگهداری دستگاه اسمز معکوس RO در مقایسه با سایر روشها به صورت قابل ملاحظه ای پایین تر از سایر روش هاست.

 

دامنه کاربرد دستگاه تصفیه اسمز معکوس

صنايع مختلف از جمله نفت، گاز، پتروشيمي، نيروگاه هاي حرارتي، صنايع فولاد از دستگاه آب شیرین کن RO استفاده می کنند. همچنین توليد آب مورد نياز صنايع غذایی ، داروسازي، صنایع تولید مواد آرایشی و بهداشتی، توليد آب قابل تزريق و با این روش انجام می گردد (Double RO). یکی از مهمترین کاربردهای دستگاه تصفیه آب RO جلوگیری از رسوب املاح در بویلر و چیلر و برج خنک کننده است.  از کاربردهای دستگاه تصفیه آب به روش اسمز معکوس که امروزه مورد توجه قرار گرفته  می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • تولید آب تصفیه شده برای مصرف در خط تولید کارخانجات
  • تولید آب شرب بهداشتی
  • تولید آب فوق خالص یا آب دمین
  • دستگاه تصفیه آب برای بویلر دیگ بخار برج خنک کن و چیلر
  • دستگاه تصفیه آب برای کشاورزی و گلخانه
  • دستگاه تصفیه آب برای استخر پرورش ماهی و سایر آبزیان
  • دستگاه تصفیه آب برای دامداری ، پرورش اسب و …
  • دستگاه تصفیه آب برای مرغداری ، پرورش طیور، شترمرغ و …

 

قیمت دستگاه اسمز معکوس RO

دستگاه تصفیه آب صنعتی به صورت سفارشی و با توجه به نوع آب خام و ظرفیت دستگاه آب شیرین کن به صورت مترمکعب در شبانه روز طراحی و ساخته می شود. لذا قیمت دستگاه آب شیرین کن RO  با توجه به قطعات به کار رفته از جمله نوع و مدل پمپ و ممبران و وسل ها و تجهیزات تابلو برق و… متفاوت می باشد.

در انتخاب دستگاه علاوه بر قیمت اولیه باید مواردی مانند طراحی درست بر اساس آنالیز آب خام و همچنین کیفیت و عمر قطعات مورد توجه قرار گیرد. طراحی درست و علمی باعث کاهش هزینه های ثانویه نگهداری و افزایش کارایی و طول عمر دستگاه می گردد. برای مشاوره تخصصی و دریافت قیمت دستگاه تصفیه آب صنعتی RO با ما تماس بگیرید.

 

مواد شیمیایی مورد نیاز دستگاه اسمز معکوس

مهمترین مواد شیمیایی مورد نیاز دستگاه تصفیه آب RO  آنتی اسکالانت است. با توجه به اهمیت کیفیت آنتی اسکالانت در افزایش طول عمر قطعات دستگاه باید در انتخاب آن دقت نمود. استفاده از آنتی اسکالانت نامرغوب میتواند باعث گرفتگی ممبران و آسیب به کل دستگاه شود. با توجه به هزینه بالای تعمیر و تعویض قطعات، خرید آنتی اسکالانت مرغوب در دراز مدت منطقی تر و بصرفه تر است.

فروش آنتی اسکالانت اصلی با برندهای معتبر ( آنتی اسکالانت فلوکن Flocon و آنتی اسکالانت آویستا Avista و … ) با مناسب ترین قیمت انجام می گردد. همچنین کلر و سدیم متابی سولفیت (متابی سولفیت سدیم) و رزین برای تصفیه آب با برندهای معتبر موجود می باشد.

سیستم اسمز معکوس (RO)

بخش های کلی دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس RO

سیستم پیش تصفیه Pre-treatment

شامل فیلتر کربنی Carbon filter و فیلتر شنی Sand filter که بر اساس نیاز در طراحی قرار میگیرند.

پمپ ها

شامل پمپ تغذیه Feed pump و پمپ فشار بالا  High Pressure pump و پمپ تزریق (دوزینگ پمپ) Dosing pump میباشد. جنس پمپ ها با توجه به نوع آب خام استیل 316 یا استیل 304 یا چدن میباشد.

فیلتر ممبران RO

ممبران RO یا غشای اسمز معکوس یکی از مهمترین قسمت های دستگاه تصفیه آب RO است. با توجه به اینکه ممبران نقش مهمی در عملکرد سیستم دارد باید دارای کیفیت بالایی باشد . برندهای معتبر در این زمینه Filmtec و Hydranautics امریکا هستند.

تابلو برق و سیستم پایش

دستگاه تصفیه آب RO نیاز به سیستم پایش اتوماتیک برای کنترل سیستم دارد. همچنین وجود این سیستم همراه با مانیتور روی آن به کاربر اجازه می دهد در هر زمان اطلاعات سیستم را مشاهده کند. در نتیجه کار با آن برای کاربر بسیار آسان خواهد بود.

سیستم های تزریق اتواتیک و نیمه اتوماتیک

تزریق مواد شیمیایی مصرفی دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس RO میتواند به صورت دستی، نیمه اتوماتیک یا کاملا اتوماتیک باشد. از آنجا که تزریق بموقع و با دوزینگ مناسب توسط اپراتور سخت و حساس می باشد سیستم های تزریق دستی معمولا توصیه نمیشوند. دوزینگ اشتباه توسط کاربر میتواند باعث صدمه به ممبران و سایر قسمت های دستگاه شود. تزریق اتوماتیک مواد شیمیایی بخاطر دقت عمل باعث افزایش طول عمر دستگاه می گردد.

پایپینگ Piping

جنس لوله ها با توجه به شرایط محیطی و نوع آب میتواند استیل یا upvc باشد. در مورد لوله های استیل کیفیت جوشکاری و اتصالات بسیار مهم است. لوله های upvc که در دستگاه استفاده میشود باید از کیفیت بالایی برخوردار باشند.

شاسی و بدنه دستگاه

شاسی دستگاه نیز با توجه به شرایط محیطی محل نصب دستگاه تصفیه آب RO میتواند استیل یا چدن باشد. شاسی چدنی بایستی دارای رنگ کوره ای مقاوم باشد.

سیستم ضدعفونی

در صورت وجود آلودگی میکروبی در آب خام سیستم ضدعفونی در دستگاه تصفیه آب در نظر گرفته میشود. ضد عفونی میتواند به وسیله تزریق کلر یا ازن یا اشعه UV باشد.

مخازن

مخازن دستگاه تصفیه آب  RO  معمولا از جنس پلی اتیلن، FRP، GRP ساخته میشوند.

سایر اجزای سیستم

سایر اجزا شامل ابزارهای اندازه گیری (فلومتر و گیج فشار و…) و نیز پرشروسل ، فیلتر کارتریج ، شیرهای دستی و اتوماتیک و… می باشند.

کاربردهای دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس :

بخش کشاورزی و دامی

تصفیه آب کشاورزی و دامی

گلخانه ها، مرغداری و دامداری

صنایع پتروشیمی

صنایع پتروشیمی، پالایشگاهی، فولادی

تصفیه آب cooling و blow down ، آب DM برای خنک کاری

تأمین آب دمین

تهیه آب دمین (آب مقطر)

تصفیه آب برای صنایع دارویی و آرایشی و بهداشتی

شیرین سازی آب دریا

شیرین سازی آب دریا (Sea water)

تصفیه آب برای مصارف صنعتی و خانگی

(آب شیرین کن دریایی)

تأمین آب آشامیدنی

تصفیه آب آشامیدنی

تصفیه آب شرب